Фото

Фото

суботу, 10 грудня 2016 р.

Рольові ігри: уроки співчуття для дітей


Усі ми зіштовхуємося з труднощами й обмеженнями. Але завжди є люди, яким важче, ніж нам. Тому, незважаючи на наші власні проблеми, ми повинні помічати їх, співчувати їм і по можливості допомагати.
Для того щоб дитина могла зрозуміти стан нужденної людини або людини, яка зазнає великих труднощів, запропонуйте їй зіграти роль тих людей, яких ми часто зустрічаємо в повсякденному житті.
Записуйте й аналізуйте всі складнощі, негаразди й емоції, пов'язані з кожною конкретною ситуацією. Найголовніше, щоб дитина відчула на собі, яку реакцію викликає прояв співчуття до людини (наша емпатія у ставленні до неї), і завдяки своєму новому ігровому досвіду в подальшому діяла трохи інакше, зустрічаючи людей, ролі яких вона виконувала.
Рольова гра № 1. Як живеться людині з переломом руки
Уранці візьміть атласну стрічку або звичайний бинт і забинтуйте праву руку дитини в зігнутому положенні під кутом 90°, як це зазвичай буває в таких випадках. Використовуйте також широку стрічку як фіксатор, вона буде утримувати руку в горизонтальному положенні.
Нехай дитина продовжує проводити свій день, як зазвичай, але з пов'язкою на руці. У результаті вона на власному досвіді зрозуміє, що при цьому важко:
  • Одягатися за допомогою однієї руки.
  • Розчісувати волосся лівою рукою (дівчинці) й укладати їх без допомоги правої.
  • Грати у відеоігри за допомогою однієї лівої руки (хлопчику).
  • Піднімати однією рукою такі громіздкі речі, як корзина для білизни чи стілець.
  • Пропустити заняття плаванням у басейні через забинтовану руку.
  • Зав'язати шнурки однією лівою рукою тощо.
Після дня, проведеного в рольовій грі, запропонуйте дитині зробити висновки з серії «Що я буду робити наступного разу, коли побачу іншу дитину зі зламаною рукою»:
  • Допоможу їй зібрати книги й понести шкільний рюкзак.
  • Відкрию або притримаю їй двері.
  • Допоможу їй зав'язати шнурки.
  • (Дівчинка) Допоможу однокласниці розчесати й укласти волосся після прогулянки.
  • Спитаю, чи не болить її рука сьогодні, і побажаю їй якнайшвидшого одужання.
Рольова гра № 2. Як живеться сліпій або зі слабким зором людині
Дитина вдягає темну пов'язку на очі й намагається в супроводі дорослого виконати хоча б малу частину того, що вона робить щодня вдома й за межами дому, наприклад, на дитячому майданчику.
Побувавши в ролі сліпої або зі слабким зором людини, дитина усвідомлює, що:
  • На тебе постійно звертають пильну увагу.
  • Ти повинен часто просити про допомогу.
  • Ти можеш не знати, над чим сміються люди, і думати, що вони сміються над тобою.
  • Ніхто не хоче з тобою грати.
  • Важко знайти й зібрати шкільне приладдя тощо.
Після дня, проведеного в рольовій грі, запропонуйте дитині зробити висновки з серії «Що я буду робити наступного разу, коли побачу іншу дитину, яка не бачить або бачить дуже погано»:
  • Не буду дивуватись і витріщатись на неї, навіть якщо вона мене не бачить. Замість цього я буду їй посміхатися.
  • Спитаю, чи не хоче вона пограти зі мною, тому що є ще багато ігор, в які можна грати разом.
  • Спитаю в неї, чи потрібна їй моя допомога.
  • Якщо навкруги відбуватиметься щось цікаве, я розповім їй про це, щоб вона не подумала, що інші діти сміються з неї.
Рольова гра № 3. Як живеться людині, якій нема чого їсти
Запропонуйте дитині добровільно відмовитись від сніданку чи обіду для того, щоби краще зрозуміти тих дітей, які часто опиняються в такій ситуації. У цьому випадку вона зрозуміє на власному досвіді, що:
  • Їй весь час хочеться їсти.
  • Вона дивиться на їжу інших людей, і їй хочеться з'їсти хоча би шматочок того, що вони їдять.
  • У животі постійно бурчить.
  • З'являється дратівливість тощо.
Після такого досвіду запропонуйте дитині зробити висновки з серії «Що я буду робити наступного разу, коли побачу іншу дитину, яка потребує їжі»:
  • Частково або повністю віддам їй свій шкільний сніданок або іншу їжу.
  • Буду уважним й терплячим до неї, тому що в неї бурчить у животі та вона, імовірно, роздратована.
На завершення циклу рольових ігор поясніть дитині, що емпатія та співчуття означають:
  • Розуміти те, що відчуває інша людина.
  • Піклуватися про інших за допомогою добрих думок, слів і вчинків.
  • Допомагати й віддавати.
  • Слухати й бути терплячим.
Джерело:http://childdevelop.com.ua/articles/develop/2844/

Немає коментарів:

Дописати коментар